torsdag 4 augusti 2011

SD- politiker kvar som nämdeman i migrationsdomstolen!


Här följer nu min reaktion på artikeln ovan samt på fenomenet att ha främlingsfientliga politiker som delaktiga beslutsfattare i migrationsdomstolen i Sverige. För mig är detta ett stort frågetecken att detta ens förekommer! Visst kan det vara svårt att med säkerhet veta hur en persons tankegångar går kring olika debatter och problem som finns i samhället när man sedan erbjuder någon en sådan plats. Men att medvetet välja ut en person som är politiskt aktiv i ett parti som står för främlingsfientliga åsikter och som faktiskt är emot "massinvandring" och "islamisering", till nämndeman i den migrationsdomstol som faktiskt avgör vem som ska få stanna eller inte i vårt land, är för mig en stor gåta. Jag kan tyckas naiv som blir förvånad över detta, men jag har ännu inte nått den punkt då jag inte blir det längre. Jag lever på hoppet om att mitt land någon dag ska vakna upp och se sanningen och göra någonting åt det så att jag kan känna stolthet istället för skam.

"– Man ska vara uppenbart olämplig och det ska mycket till för att man ska entlediga en nämndeman, säger Margareta Åberg, chef för förvaltningsrätten, till TV 4 Nyheterna Halland."

Okej Margareta Åberg, det ska mycket till för att entlediga en nämndeman... men hur mycket ska till för att tillsätta en sådan till migrationsdomstolen? Det är ju uppenbarligen helt okej att vara medlem i Sverigedemokraterna och att ha åsikter som på ett sätt rättfärdigar massmördaren i Norges dåd.

Jag föreställer mig själv sitta i en muntlig förhandling i migrationsdomstolen. Jag befinner mig där för att jag fått avslag på min asylansökan, jag får inget uppehållstillstånd. Jag har flytt mitt land kanske genom öken och över hav, jag har blivit torterad, kränkt. Jag har misst delar av min familj och resten mår psykiskt dåligt av sina minnen och den långdragna asylprocessen. Jag har under flera år levt som asylsökande i Sverige på en sönderfallen flyktingförläggning. Jag har ingen framtid. Jag praktiserar religionen om islam. Framför mig sitter dem som ska bestämma om jag kanske egentligen borde få stanna kvar eller inte. Minst en av dem personerna är sverigedemokrat och emot människor som mig, som kommer till hans/hennes land för en nystart, en ny schans. Han/hon säger det inte rakt ut men tycker att jag borde anpassa mig helt till den svenska kulturen och svenskheten. Han/hon tycker inte att jag borde ha en moské att gå till eller att jag har samma rättigheter som honom/henne. Han/hon tycker att det förekommer en "massinvandring" och en "islamisering" av hans/hennes land och är emot detta. Alltså är jag ett sorts hot för honom/henne. Varför ska han/hon då ge mig den förståelse som jag behöver för att vinna mitt uppehållstillstånd?

Jag kan inte se att det finns något positivt eller rättvist i detta scenario och jag tycker det borde vara olagligt att utse nämndemän som öppet sympatiserar med sådana åsikter. Det är ett riktigt skämt i mina ögon.

Den nämndeman som nämns i artikeln ovan stängde ner sin blogg, visst, men jag tvivlar starkt på att han även stängde ner sina åsikter.

Bort med sverigedemokrater från migrationsdomstolen!

2 kommentarer:

  1. Problemet är ju att nämndemannatillsättningen är politisk. Så att vi har SD-personer i våra olika rättsinstanser är en direkt följd av att 5.7% av befolkningen faktiskt röstar på SD.

    "– Man ska vara uppenbart olämplig och det ska mycket till för att man ska entlediga en nämndeman, säger Margareta Åberg, chef för förvaltningsrätten, till TV 4 Nyheterna Halland."

    Jag förstår problemet och misstänker att man i princip måste kunna påvisa fall där nämndemannen låtit sin politiska åsikt påverka en dom, och det är nog extremt svårt att påvisa. I den händelse man skulle avsätta personen är det väl i princip säkert att det blir en ny SD-politiker som ersätter, och då vet jag inte vilken nytta man egentligen har gjort.

    Två sätt finns för att lösa problemet.

    1. Vi kan avskaffa den politiska tillsättningen av nämndemän.
    2. 5.7% av Sveriges befolkning kan sluta rösta på SD.

    Jag ser helst en kombination av båda.

    SvaraRadera
  2. Ja precis... det är ju så det är. Och det är ju ännu värre att vi själva bidrar till skiten på ett sätt. Men hur kan man avskaffa detta? Vem beslutar om det? Antar att om SD får bestämma så ser dem gärna att det systemet ligger kvar. Och dem verkar ju få bestämma en del... dem är ju trots allt med i riksdagen.

    Blir så trött

    SvaraRadera