söndag 13 mars 2011

Kan svenskheten ta slut?

Igår lördag var jag på Länsmuseet i Östergötland för att kolla in utställningen "Kan svenskheten ta slut?". Jag tycker att det temat knyter an ganska bra till mitt projekt i vissa avseenden. Jag har ju funderat en del kring vad det är som gör att så många svenskar har så svårt att acceptera främlingar eller förändring över huvud taget och hur detta påverkar dem flyktingar som kommer hit. Jag skrev i tidigare inlägg om det som pågick i Sjöbo på 1980-talet och om politiker som pratade om att "bevara Sverige svenskt" och "bevara fosterlandet".

Själva utställningen i sin helhet var ganska ful och tråkig enligt min mening. Den kändes ganska snabbt och hafsigt ihopsatt. Men det fanns många citat och texter som var intressanta och som gav mig lite mer svar på mina funderingar kring den svenska mentaliteten som finns idag och hur den egentligen uppstått?





Texten ovan från utställningen lyder: "Svenskarna äro ett ädelt rasfolk, av välboren stam i biologisk mening. Härför må vi vara tacksamma, ty det är endast ett mindre antal folk i världen, som i detta hänseende äro lika gynnsamt ställda som vi." Herman Lundborg, chef för Statens institut för Rasbiologi, i skriften Rasbiologi och rashygien, 1914.

Bara den reflektionen eller vad man ska kalla det (för det kan knappast kallas forskning), känns ganska skrämmande. Med andra ord "Vi är bättre än dem, vi är mer värda än någon annan."





Texten ovan lyder: " I nationalismens gåtfulla inre finns en känsla av lojalitet och sammanhållning som många föraktar och andra är beredda att dö för ". Hettne, Sörlin Och Östergård i boken Den globala nationalismen.

Saken är bara den att jag har inte något emot nationalism i sin ursprungliga bemärklese, man kan vara stolt och hylla sin egen kultur och historia utan att vara rasist eller främlingsfientlig. Jag tvivlar dock på att den genomsnittlige svensken skulle "dö för sitt land", det finns inte tillräckligt med passion för ett sådant ställningstagande. Den svenska nationalismen verkar också till stor del ha passerat gränsen och övergått till ren rasism där man buntar ihop olika folkslag och ser dem alla som sämre än oss själva, som våldsammare än oss, som farligare än oss, som dummare än oss.

Ett främlingsfientligt parti finns idag (åter igen) i riksdagen och senast jag hörde något om opinionsmätningar så låg dem nu långt före exempelvis Vänsterpartiet och Kristdemokraterna. Det är alltså bevisat att en stor del av Sveriges befolkning står bakom och sympatiserar med dem åsikter och den politik som Sverigedemokraterna står för. Och det är ingen hemlighet, det står rakt upp och ner på deras egen hemsida vad det är dem står för och vad det är dem vill förmedla och lära ut till kommande generationer. Dem skyller problemen på den invandrade individen, det är dig det är fel på. Så länge du inte kan anpassa dig och vara som vi så kommer vi inte att acceptera dig. Brottsligheten i Sverige beror till största delen på DIG. Nu tar jag i när jag skriver för att när man väl läser något som kommer från Sverigedemokraterna så är det ändå ganska inlindat i fina meningar, med en bakomliggande mening och sanning som är riktigt avskyvärd och som tyvärr sprider sig som en löpeld när det väl fått fäste.

Som avslutning vill jag säga att den här känslan av "lojalitet och sammanhållning" citerat ovanifrån, inte är det som existerar i dagens svenska samhälle där SD fått starkast fäste. Det är snarare mobbning och utfrysning på högsta nivå. Alltså svensk lojalitet och sammanhållning = främlingsfientlighet, och vi behöver ett uppvaknande innan det är för sent.

Men vem bryr sig, egentligen? Så länge jag får min fikapaus när jag vill och min tacobuffé på fredagskvällen framför let´s dance. För det är väl så att taco nästan har blivit en svensk tradition? Och taco kommer ju för övrigt från...ja just det, landet Mexico. Men det har nog dem flesta glömt bort när det är dags för att äta, likaså sverigedemokraten.

 (OBS jag erkänner, jag älskar tacos)


2 kommentarer:

  1. Jag vet att det är en klen tröst, men trotts allt är ju inte denna typ av negativ nationalism lika utbredd i Sverige som i så många andra länder i Europa, exempelvis Danmark, Polen, Ungern och Frankrike, för att bara ge några exempel. Därmed inte sagt att vi ska sitta och vara självgoda svenskar bara för vi inte tillhör de sämsta i klassen.

    Jag personligen tror att främlingsfientlighet till viss del (men inte bara) handlar om sociala klyftor, men även om den typ av negativ nationalism som du beskriver.

    SvaraRadera
  2. Hej kusin...

    Det blir ju så att jag utgår mycket från Sverige eftersom det är det land jag känner till bäst och kan relatera till, men visst Danmark vet jag ju har samma problem och säkert värre problem än Sverige. Men det är ju också ett varningens tecken.

    Dem sociala klyftorna är nog det största problemet egentligen (och det är ju en hel historia bara det), men finns dem där tankarna någon stans i bakhuvudet från början så lär det ju inte göra saken bättre när det väl kommer en flyktingvåg till landet.

    Det här projektet har dock gjort det möjligt för mig att gå på djupet lite, mer än vad man skulle ha gjort i vanliga fall.

    Tack för alla inputs, I´m learning! :-)

    SvaraRadera