lördag 5 februari 2011

Dessa ugnproblem...

Sedan ca 2 månader tillbaka har jag i stort sätt varit utan en keramikugn att bränna plattor i. Det har varit en lång diskussion och jag har letat länge efter andra alternativ än ugnen på universitetet campus Linköping. Där finns ej plats för mig längre då omfattande keramik-kurser nu startat på mitt gamla kandidatprogram i slöjd, hantverk och formgivning. Jag har lyckats få hjälp med bränning någon gång ibland av en person i en annan verksamhet och lokal men i längden funkar egentligen inte det.

Jag har under någon månads tid försökt bli klar med en av tavlorna föreställande en moské omsluten av ruiner. Färgerna jag valt att jobba med är turkos/blå skiftande samt vit, leran var till en början stengods men nu tvingas jag ändra till lergods då den ugn som jag fått bränna i nu inte klarar stegods längre. Detta ledde även till att jag blev tvungen att byta färg på den turkos/blå skiftande mot en lergodsglasyr som inte riktigt håller måttet vad det gäller färgen. Jag får inte fram samma skiftning som i katalogens testbild och den är inte lika uttrycksfull som den andra blå stengodsglasyren. Det blev en mer gråblå ganska tråkig halvmatt färg... jag vet inte om den passar men blir nog så illa tvungen att börja jobba med den. Annars går en hel del mosaik i stöpet i onödan. Kanske kan jag få det att fungera ändå?

Det fina med den tavlan tycker jag är kontrasterna mellan vit och turkos samt linjerna som går i den. Jag kan se den framför mig när den vita fogmassan är färdiglagd och putsad...
Efter denna blir det en tavla i brons och vit främst....med antingen svart eller vit fogmassa. Den skall gestalta en splittring...familjemedlemmar emellan.

(Obs, ingen höjdarkamera att fota med)

Den turkos/blå färgen skall sträcka sig runt det vita partiet och jag har en liten bit kvar att lägga av det vita på
höger sida.



                                         Första skiss till tavlan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar